En bit av Alexander Gibbons Barth

Intervju

Intervju med grundare och regissör Alexander Gibbons Barth på produktionsbolaget Fanny & Alexander Productions.

Vilken typ av filmer och serier föreslår netflix till dig?

Allt möjligt, högt och lågt, känns för det mesta som rena gissningar. Det har nog framförallt att göra med att jag delar profil med min fru haha.

Överensstämmer de förslagen med den filmsmak du anser dig ha?

Gillar att det inte alltid är klockrent, så att jag emellanåt får se oväntade saker.

Hur kommer det sig att du började jobba med film?

Det är en kombination av flera grejer. Dels är jag en mångsysslare med många intressen som ständigt törstar efter nya erfarenheter. Därtill är jag en slukare av berättelser i alla format och kan lätt sjunka in i en biografi, faktaböcker eller ett episkt rymdäventyr. För mig är filmen just det, oändligt precis som rymden. Här kan jag upptäcka fritt i smått och stort i hela mitt liv utan att bekymra mig för att bli uttråkad. Vad jag vet finns det inget annat yrke som erbjuder den premissen.

Berätta om den första filmen du gjorde?

Haha jo det var sommarlov och vi lekte mest. Det var en kidnapparhistoria där vi klippte i kameran, och spelade lika många roller framför som bakom. Det blev ju väldigt spretigt men vi hade väldigt kul. Minns bla att vår “flyktbil” var en såndär gammal flakmoppe som man var tvungen att cykla igång.. kunde stå där och trampa i fem minuter innan den startade haha.

Berätta om en inspelningssituation när allting gick åt helvete, eller när du trodde att det skulle det.

Jag har upplevt många frustrerande och otroligt jobbiga situationer på inspelning, det kan vara allt från att en viktig skådis saknas, till att det blir storm när vi skulle fota en avslutningsscen i en vacker solnedgång. Men min inställning är att det alltid går att ordna på något sätt, från att ändra berättelsen, planera om inspelningen eller “fixa i post” (ja det görs ibland:). Det kan vara frustrerande en stund, men efter ett tag märker man att det är bättre att lägga den energin på att hitta den nya lösningen.

Vilken film som någon annan har gjort skulle du önska att du hade gjort istället?

En väldigt bra och intressant fråga som det dyker upp flera infallsvinklar på. Skulle jag vilja göra om en favoritfilm – eller vill jag hellre att minnet av den filmen skall bestå. Eller vill jag göra om en story bara för att jag tror att den skulle må bättre av en annan cast eller med en tydligare berättelse. Alt göra om ett riktigt skitverk som ändå hade en väldigt bra premiss. Svaret är nog att jag skulle vilja göra alla dessa.

Så här i stunden kommer jag att tänka på Den Gode, den onde, den fule. Det är en av mina stora favoritfilmer och det finns säkert hundra fällor att gå i. Dessutom tycker jag att den är helt fantastisk och ofelbar i sin nuvarande form – så det handlar mest om att jag vill dyka in i den världen; det är vilda västern, det är amerikanska inbördeskriget, det är ett äventyr och det är bedrägeri och fulspel. Alla dessa parametrar kittlar min gom. I det här skedet vill jag inte ge mig in på hur eller på vilket sätt jag skulle vilja bearbeta den här berättelsen, utan bara att det finns massa fina grejer som jag gärna skulle grotta ner mig i.

Vilken bok skulle du vilja göra film eller serie av, och varför?

Hmm många många, här är några: Shantaram, Alkemisten, Erövraren – Conn Igguldens böcker om Djingis Kahn.
Vilken annan filmskapare skulle du vilja träffa och vad skulle du vilja fråga / prata med hen om?
Oj det finns så många. Luc Besson för att fråga om allt det genialiska i filmer som Det stora blå, Leon eller Femte elementet, men även för att fråga varför han gör så mycket ytlig skit nuförtiden.

Hur är en bra reklamfilm?

Tydlig, enkel och underhållande.

På vilket sätt skiljer sig arbetet med reklam och beställningsfilm från drama?

Reklamfilm är ett samarbete mellan flera kreatörer; dels varumärkes-visionen från kund, sen konceptualisering via byrå och slutligen regissörens förmåga att omfamna och leverera budskapet. Här är varumärket det centrala och regissören ett verktyg.

Drama utgår från en kreatörs vision, regissörens. Det arbetet blir därmed friare både i tolkning och utförande. Även här finns det tyckare hos beställare eller finansiärer, men premissen är att de har gått in med sitt stöd för att de vill realisera kreatörens vision (och inte påverka den allt för mycket).

Hur ser det perfekta samarbetet med en reklambyrå ut i din värld?

En tydlig process och transparent kommunikation.

Hur skiljer sig processen åt när du får ett färdigt storyboard från byrån jämfört med att du är med manusarbete och manusutveckling?

Story känns mer låst när det nåt storyboards.

Vilket medium tycker du mest om att gör reklamfilm för (t.ex. tv, youtube, instagram, facebook, tiktok) och varför?

Ingen större åsikt om det, intresset för skapandet är det centrala. Sen är det ju alltid lite extra kul när man får se sitt verk på vita duken.

Vilken är din favoritdel av en filmproduktion (förproduktion, manus, casting, inspelning, klippning, grading etc)?

Alla förutom inspelning. Inspelningen är ett fängelse, spännande och intressant men man är samtidigt fångad av omständigheterna.

Föredrar du att jobba med små eller stora filmteam?

Beror helt på uppdraget.

Varför används kreativt berättande i marknadsföring för att sälja mer prylar?

För att nå och etablera en relation med publiken = nuvarande/blivande kunder.

Vilken genre funkar bäst för reklamfilm enligt dig? Humor, komedi, drama, skräck, sci-fi, fantasy eller thriller?
Alla eftersom alla engagerar och berör. Det som når beställarens publik bäst.